Canon PowerShot SX130 IS zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 17 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot SX130 IS zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Hendrik_73 25-06-2012

Met dit toestel zijn prima foto's te maken! Regelmatig doe ik dit niet op de 'auto' stand zadat ik de ISO instelling kan beïnvloeden. Deze wordt bij de autostand hoger geplaatst waardoor meer ruis zichtbaar wordt.

Mogelijkheden zijn er meer dan genoeg. Ik ken eerlijk gezegd nog steeds niet alle opties.

Het filmen op de autostand heeft als nadeel dat de camera tijdens het filmen de het licht en de scherpte bijstelt. Dit gaat traag waardoor het juist onscherp wordt. Ook dit kan je beïnvloeden door met het vooraf handmatig instellen van de focusafstand.

De twee batterijen kunnen gezien worden als een nadeel, maar met goede oplaadbare kan je er toch wel 300 foto's mee maken.

Grootste minpunt van de camera is de snelheid na het nemen van een foto met flits. Dan moet je echt wel meer dan 10 seconden wachten voordat je een volgende kan maken.

Kortom, goed apparataat dat echt mooie foto's maakt met enkele nadelen, maarja er is altijd wel wat toch?

Wat ik echt niet begrijp is waarom die megapixels zo veel moeten zijn tegenwoordig. Voorheen had ik een Canon A70 en een A510 waarbij de foto's zeker zo scherp waren als met deze PowerShot SX130

hilliebill 04-06-2012

Hele nette camera voor een zeer betaalbare prijs. I.t.t. de vermelding op de site kan deze camera wel HD kwaliteit video's opnemen. Er zijn voldoende registratiemogelijkheden waardoor de grote SR-klont thuis kan blijven. Heb geen batterijproblemen met 2100 MAh Duracells. Stel het display op laag verbruik in. Alle handmatigheid is voorhanden en je kunt ook sepia en zw/w opnames maken. grofkorrelige foto's, lage resolutie, goed voor uploaden. Briefkaartformaat, het kan allemaal. Ik heb er 24 duizend opnames mee gemaakt en nog steeds tevreden !

W. Kruit 20-02-2012

Ik heb deze camera nu enkele maanden in mijn bezit. Voor de prijs die ik er voor betaald heb (€119,-)is het een heel aardig camera'tje.
De goede kwaliteit/prijsverhouding is te verklaren door een aantal besparingen op de uitrusting. Het is de eerste camera die ik heb die geen zoeker heeft (alles gaat met het display) en ook is er geen accu aanwezig met acculader. Alles gaat met 2 batterijen, die regelmatig (vaak) vervangen moeten worden.
De beeldkwaliteit daarentegen is zonder meer goed te noemen, zeker voor die prijs. Min-of-meer vergelijkbaar met mijn vorige compact, de Powershot Pro1. Daar is niet op bezuinigd!
De mogelijkheden zijn redelijk uitgebreid met een menu met aardig wat mogelijkheden. Alweer gerelateerd aan de prijs, uiteraard. Ook is het toestelletje handig in het gebruik.
Over de degelijkheid kan ik nog niet veel zeggen, maar feit is, dat hij nog niets geleden heeft van het feit dat ik hem altijd bij me heb op mijn werk...

Er zijn ook nadelen te noemen:
De handgreep had groter mogen zijn. Dan hadden er 4 in plaats van 2 batterijen in gekund en dat zou geen overbodige luxe zijn, gezien de geringe levensduur van de 2 penlights die er nu in passen.
Het gebruik naast een CMOS-camera is geen succes. Daarvoor is het verschil in kleurintensiteit te groot. Mogelijk is dat eigen aan de CCD-sensor of de Digic-4 processor. De kleuren die met dit toestelletje worden weergegeven zijn veel harder.
Zeker in vergelijking met mijn Canon EOS 7D en EOS 40D.

Maar alles bij elkaar genomen een aardig apparaatje, dat ik zeker zou aanraden als simpele meeneemcamera!

T. Stoop 15-03-2012

Beste W. Kruit,

Probeer eens ENELOOP batterijen (te koop via internet, bij bijv. NKOV 4 batterijen voor ca. 7 tot 8 euro). Deze batterijen zijn werkelijk perfect, houden minimaal een jaar minstens ca 85% hun kracht (dus batterijen lopen niet leeg!!) en kunnen uitstekend tegen kou. Met 2 batterijen schiet je probleemloos een giga vol.

janvd1947 14-02-2012

zeer degelijke camera, goede kwaliteit foto's, zeer goed te gebruiken i.c.m. oplaadbare batterijen. misschien iets te zwaar en groot maar voor waar ik hem voor gebruik zeker niet, prijs verhouding zeer gunstig.

Marcus1975 11-02-2012

Prijs/kwaliteit is deze gebruiksvriendelijke, stevige camera echt wel een topper.Ligt goed in de hand.Dit is een camera waar iedereen mee overweg kan.Deze Canon met 12x optische zoom en met groot LCD scherm levert foto's van zeer goede kwaliteit in allerlei omstandigheden.De zoom is fantastisch, zeer handige flits.Voor deze interessante prijs, krijg je heel veel verschillende functies.Geen minpunten op te noemen.Best werk je met oplaadbare batterijen.Absoluut aan te bevelen.

John Hermsen 26-12-2011

Maakt prima foto's, ze zijn in combinatie van Picasa ook mooi te bewerken.
Het gebruikers gemak staat op een hoog niveau.
Wat erg prettig is dat je makkelijk kan kiezen of dat je de flitser gebruikt door hem handmatig op of in te klappen.

londoh 07-12-2011

Nadat mijn camera was gerepareerd (zie hierboven) heb ik 'm meegenomen op vakantie naar Suriname.
Ik ben onder de indruk van de fotokwaliteit en de videofilms die ermee gemaakt zijn.Zet de camera in de stand auto en de foto's lukken altijd,zelfs kinderen maken er dan mooie foto's mee.
Het batterijprobleem heb ik opgelost door batterijen van de HEMA (2100mAh NI MH)aan te schaffen,deze gaan lang mee.

JP_E 07-11-2011

Helaas gaat dit toestel retour Canon. Niet vanwege de kwaliteit maar het al eerder genoemde batterij probleem. In 3 dagen (niet fanatiek) gebruik zijn er 6AA batterijen doorheen gegaan (geen oplaadbare, die zink accu's kende ik niet!).

Uiteraard de batterijen getest, 1,5 volt (op de multimeter/1,5V batt tester) en probleemloos testgebruik in andere apparaten.

Kennelijk is de drempelwaarde idioot hoog afgeregeld; bij volle oplaadbare batterijen heel kort een melding "batterij vervangen".

Bij mijn 20D en 50D dSLR's heb ik geen problemen met accu's; juist een verbijsterende werktijd.

Klacht via de website bij Canon neergelegd; ben benieuwd naar een reactie. Woensdagmorgen ga ik terug naar de winkel. Jammer!

wkruit 19-03-2012

Hallo,
Ik had het zelfde probleem, batterijen die in no time leeg waren. Zitten nu Ansmann Energy NiMh batterijen nin van 2850 mAh. Deze gaan wèl lang mee; ik heb de eerste set er nog steeds in zitten en heb nog niets hoeven bij te laden...

ArendQ 08-11-2011

Of je plaats er oplaadbare GP 2700 batterijen in en je probleem is opgelost. Ik heb hetzelfde toestel met deze batterijen en werkt prima.

ton 2011 14-11-2011

Het is een prima cameraatje,maar bezuinig nou niet op de aa batterijen het is maar 3 volt totaal aangezien het display en electronica stroom vragen.
En daar heeft iedere camerera last van
Dus behalve volt is nog belangrijker de amperage.
Koop oplaadbare batt van een goed merk met de hoogste amperages en je zult zien dat je deze leuke Camera
ten onrechtte retour hebt gestuurd.

londoh 26-09-2011

sinds 2 weken in mijn bezit maar door omstandigheden heb ik nog niet veel foto's kunnen maken.een paar dagen geleden dacht ik: kom ik neem 'm mee naar het centrum om mensen te fotograferen,echter na 2 foto,s batterijen leeg,2 nieuwe ingedaan maar er bleef een melding komen :vervang batterijen.Na ca 10 batterijen te hebben gewisseld kwam er een melding "lens fout herstart de camera".maar wat ik ook probeer starten doet ie niet meer, dus binnenkort weer terug naar de verkoper voor reperatie.

aboriginal 01-09-2011

Overall: ik vind de camera redelijk. De kwaliteit van de foto had iets beter gemogen. Ik vind de foto's niet altijd even scherp en ook iets te flets. Soms iets te rood.

Dit is te voorkomen met custom colors, maar die doen het niet in automatische modus. Wel bv in de P-modus.

De klachten over de batterijduur zijn wat mij betreft van de baan. De camera is gemaakt voor batterijen met een klemspanning van 1.5V. Standaard oplaadbare batterijen zijn 1.2V, en daarmee vindt de camera ze al leeg voordat je ze opgeladen en wel erin stopt.

Gelukkig zijn er NiZn (nikkel zink) oplaadbare batterijen. Deze hebben een klemspanning van 1.6V en gaan wekenlang mee in de camera (nu al 6 weken en een paar honderd foto's).

Je kunt de batterijen kopen bij Conrad. Pasop: NiZn batterijen hebben een andere lader nodig. Die moet je er dus bij kopen!

Riann96 15-08-2011

het is een supper camera voor een niet al te duur budget.
hij maakt supper foto's en de 12 optische zoom is ook geweldig. je hebt een groot beeldscherm. ook kan hij HD filmen dus je hoeft geen extra filmcamera mee te nemen. er zitten veel functies. hij is makkelijk te bedienen. je hoeft geen uren te zoeken door het menu voordat je eindlijk hebt gevonden wat je wou.
deze camera is een echte aanrader past makkelijk in je zak en maakt supper foto's plus video's.

ArendQ 07-08-2011

Schitterend toestelletje. Zeker als je het als hobby doet is het een leuk cameraatje. Heb verschillende dingen getest en met verbazing gezien hoe goed de kwaliteiten zijn. Ik heb een duurder model een paar jaar geleden gekocht en was door omstandigheden het toestel kwijt. Dit toestel vind ik net zo goed misschien zelfs beter als wat ik toen had. En het scheelt toch een paar honderd euro. Ik ben er zeer tevreden mee.

Marc1000 08-05-2011

Dit is echt een heel fijn cameraatje.
Levert consequent goed belichte opnames af met een hele aparte enigszins analoge look.
Ook de video's zijn van prima kwaliteit.
( neem voor video een class 6 kaartje , die is een tientje duurder maar voorkomt schokkerigheid in het beeld )
Ik fotografeer hobbymatig met een dure reflexcamera en verwisselbare lenzen maar sta echt verbaasd van de beeldkwaliteit van dit goedkope juweeltje.
Absolute aanrader !
Past nog net in een broekzak. Heerlijk dingetje.

baldiron 08-06-2012

Nee class 6 staat voor minimaal 6 mb schrijfsnelheid
class 4 voor 4 mb
class 10 voor minimaal 10 mb

Dat is wat er gegarandeerd minimaal behaald wordt maar een class 4 kan best wel met 10 of 12 mb schrijven

een class 10 kan 30 mb halen maar het gaat om wat er minimaal behaald wordt.

hero 1 09-01-2012

Hallo Marc.

Wat bedoel jij met een class 6 kaartje, betekent dat 6GB.

Gr. Theo.

Nathan 11-02-2011

We hebben deze camera direct voor de vakantie gekocht. Zeer tevreden. Makkelijk in gebruik, autofunctie doet precies wat ie moet doen. Lichte, compacte camera. Kwaliteit van de fotos: soms zijn de objecten aan de zijkanten iets vervormed. Ook als je tegen het licht fotografeert, krijg je een hele bijzondere fotos (zon zal niet rond zijn, bijvoorbeeld), maar wel mooi en apart. Wij hebben één probleem gehad - toen een paar korreltjes zand in de lens kwamen te zitten. Dan gaf hij lensfout en wij hebben het bijna opgegeven, maar toch gelukt om erachter te komen wat het probleem is en even shudden, dan was het weer goed. Voorzichtig dus op de stranden! batterijen doen het prima (oplaadbare batarrijen), uitstekende ingezoomde fotos en macrofunctie! Hele goede prijskwaliteit verhouding.

Herman jr 05-02-2011

Leuke camera is dit. Ik zocht al een tijdje een compact met goede filmmogelijkheden. Voor de rest heb ik mijn EOS 350D. Even getwijfeld meteen te gaan voor de 550D, maar toch deze gekocht. Reden is dat ik goede filmpjes wil maken, zonder meteen een camcorder aan te schaffen. Die 550D komt als z'n opvolger gelanceert wordt ;)

Jammer dat er geen directe filmopname knop op zit. De mogelijkheid om met miniatuureffect te filmen is grappig. Verder stereogeluid, geen schokkend beeld. Wel is de camera tijdens het filmen soms een beetje aan het zoeken wat hij moet scherpstellen. Dit speelt met name in donkere omgeving. Je kunt de optische zoom gebruiken tijdens het filmen, zonder al te veel lawaai in de opnamen.

Fotokwaliteit vind ik voor het type camera zeer goed. Wel wat last van chromatische abberatie bij telebereik en wat vertekening, maar ook dat is in dit segment heel normaal. De 9 is dus relatief.

Ben iig blij dat ik dit model heb gespot en niet nodeloos meer euro's voor een (weliswaar slanker) model als de panasonic tz10. De Casio EX-FH100 heb ik ook serieus overwogen, maar voor €150 vond ik de prijs-kwaliteit verhouding van de canon gewoon niet te verbeteren. Dat hij wat groter is dan de concurrentie vind ik bijna een voordeel, hij ligt hierdoor beter in de hand.

O Ja, wel even investeren in goede batterijen, eneloop of desnoods de eigen Canon. Gewone batterijen worden echt leeggeslurpt.

roel r 27-01-2011

Ik heb de Canon SX130IS 2 dagen en van alles uitgeprobeerd met veel licht, in het donker enz. het enige wat ik zie is, als er niet veel licht is, dan is het display korrelig terwijl de foto die je maakt gewoon goed is. Verder is die heel gemakkelijk in het gebruik. Ben tot nu toe zeer tevreden. Een aanrader dus. Een ding wat mij opgevallen is, als je een oudere SD kaart gebruikt waar al meerdere keren afbeeldingen zijn verwijderd, kan het zijn dat als je foto`s terug wilt kijken de camera vanzelf uitschakelt. Formatteer het kaartje en het probleem is opgelost. Let verder op de prijs, die verschild nogal, bij Media Markt € 169.00 voor deze prijs een top apparaat.

Judith. 11-01-2011

De camera is nu ruim een maand in mijn bezit, ik ben zeer tevreden. Hij is mooi en zeer gebruiksvriendelijk. Er zitten geweldige opties op zoals bij een groepsfoto dat de fotograaf er ook bij op kan. Je stelt dan een gezicht in van een van de groepsleden die al voor de camera staat, zodra deze een knipoog geeft begint de camera af te tellen voor de foto. Hij licht goed in de hand door dat hij lekker wat gewicht heeft. Onvoorstelbaar waar die lens vandaan komt zodra deze uitschuift, ik kan me bijna niet voorstellen dat deze in de body past. Daarnaast snap ik niet dat hij zo goedkoop is voor deze kwaliteit. Een aanrader!